>
7 Eylül 2016 Çarşamba

EVDE TARHANA NASIL YAPILIR


               EVDE TARHANA NASIL YAPILIR

               Merhaba sevgili dostlar,çok şükür tarhanamı yaptım.Şahaane oldu,baksanıza çobasını bile yapıp içtik,insan kendi eliyle yaptığı içinde ne olduğunu bildiği şeyleri  gönül  rahatlığıyla tüketebiliyor ve bu gerçekten büyük mutluluk.Biz yirmi yıldan fazla bir süredir Ege de yaşıyoruz ve artık buraların tarhanasına o kadar alıştıkki onsuz olmuyor diyebilirim.O yüzden her sene mutlaka yapmaya çalışırım,çok ta bereketli oluyor, böyle oluncada paylaşmanın mutluluğunuda beraberinde bonus olarak yaşıyorsunuz.Üstelik büyük bir şifa deposu tarhana ,içinin zengin içeriği herderde deva cinsinden.Yapımıda herkesin yapabileceği kadar kolay,zaten sizler için detaylı bir şekilde resimledim ki sizde vakit geçmeden hemen yapabilin. Şu an tarhana yapmanın tam zamanı eylül sonunda kadar yapabilirsiniz ama bana kalırsa o kadar beklemeyin en fazla bayramdan hemen sonra yapın derim.Evet sizler için tarif ve resimler gelsin değil mi ? O zamaaan 
kolay gelsin, afiyet şifa olsun diyelim ve tarife geçelim zira tarifi soran bekleyen dostlar var hepinize selam ve sevgiler...

MALZEMELER
  • 1 kg domates
  • 1 kg kuru soğan
  • 1 kg kırmızı (kapya) biber
  • 1 bağ Tarhana otu (bulamazsanız olmadan da olur şart değil)
  • 1 kg kese yoğurdu
  • 3 su bardağı haşlanmış nohut
  • Yarım kg irmik
  • 3 yemek kaşığı toz kırmızı biber
  • Tuz
  • 3-3.5 kg kadar un
YAPILIŞI









  • Öncelikle domates soğan ve biberi yıkayıp temizliyoruz,büyük büyük doğrayarak tencereye alıyoruz.Ben çok büyükm tencerem olmadığı için, malzemeyi iki tencereye paylaştırdım büyük tencereniz varsa siz onda yaparsınız.Tarhana otunu da en üste yerleştirip kapaklarınıda kapatarak taşırmadan malzemelerimiz yumuşayana kadar pisiriyoruz. Tarhana otunun uçlarındaki yumuşak kısımları elimizle sıyırarak dallarını atıyoruz,yapabildiğimiz kadarı yeterli olur zaten kokusu bile yetiyor.Eğer tarhana otunu bulamazsanız o olmadan da yapabilirsiniz.
  • Haşlanan malzemeleri el blendırından veya mutfak robotundan geçiriyoruz.












    • Haşlanmış 3 su bardağı nohutu blendırdan geçiriyoruz,püre haline getiriyoruz.




    •  Yumuşayana kadar pişirip blenderdan geçirdiğimiz biber domates soğan karışımına püre halindeki nohutuda ekleyip karıştırıyoruz.Ve yoğurma kabına boşaltıyoruz.


    • Yoğurma  kabına aldığımız malzemelerimizin üzerine 1 kg kese yoğurdunu ve yarım kg irmiği ekliyoruz.







    • 3-3.5 kg kadar unu kırmızı toz biberi,tuzu ekleyip ekmek hamuru kıvamında yumuşak bir hamur yoğuruyoruz.unu kontrollü bir şekilde kıvam alana kadar ekleyin.Verdiğim ölçülerle ben yazdığım gibi 3.5 kg kadar un kullandım..Domatesinizin sulu olup olmaması miktarı etkileyebilir kıvam ekmek hamuru gibi olunca un eklemeyi bırakırsınız.


    • Tarhana hamurumuzu bu şekilde yoğurduktan sonra üzerini temiz bir bezle örterek bir hafta bekletiyoruz.yalnız ilk 3-4 gün hamurumuzu sık kontrol ederek en az 3 kez ya elimizle yoğuruyor  yada bir kaşık yardımı ile hamuru karıştırarak alt üst ediyoruz.İlk günler hamurumuz 4-5 saatte mayalanıp kabarıyor.Eğer kontrol etdip tekrar tekrar yoğurmaz veya karıştırmazsak taşabilir ve kabuk bağlayabilir.Zaten 4. günden sonra 1 veya 2 kez yoğurma işlemi yapmamız yetiyor,artık önceki mayalanma yavaşlıyor.
    • Bekletme süresini 21 gün tutanlar  varmış ama ben hiç o kadar bekletmeye gerek görmedim bir hafta gaayet yeterli bir süre oluyor.Söylediğim gibi tadıda haaarika oluyor.



    • Eveeet tarhanamızın artık serme zamanı,temiz bir sofra bezini balkona serip üzerine hafif şekilde un serpiyoruz.Un fazla olmasın bunu tarhanalarımız bezimize yapışmasın diye yapıyoruz.Daha sonra bir kaşık yardımı ile ve kaşığımızı ara ara una batırarak hamurumuzdan alıp bezin üzerine koyuyoruz.Hamurumuz bitene kadar bu işlemi yaparak sofra bezinin her tarafına tarhana hamurumuzu yayıyoruz.Elimizlede hamuru biraz yayabiliriz çok kalın olmamalı yoksa daha geç kurur.Ben hamurumu akşama yakın serdim ertesi gün kahvaltıdan sonra ters çevirdim.Saat 4 gibi ikindiye yakında aşağıda gördüğünüz gibi elimle ufalayarak küçülltüm.Tarhanayı serdikten sonra sürekli ilgilenmelisiniz  çok kurursa ufalayamazsınız.bu ilgilenme işi sizi korkutmasın çünkü kısa sürecek. :)
    • Yukarıda gördüğünüz gibi küçülttükten sonra mutfak robotundan geçirip,süzgeçle eliyoruz.


    • Tarhanamızın son hali aşağıdaki gibi....


    • Tam kurumamış olan tarhanamızı tekrar seriyoruz ve en az 2-3 gün daha dışarda bekleterek iyice kurumasını sağlıyoruz.Yalnız gölgede bu işlemi yapmalıyız direk güneş tarhanamızın üzerine gelmemeli yoksa rengi oldukça açılır.


    • Artık iyice kuruyan tarhanamızı kavonozlara doldurarak saklayabilir ve benim gibi derhal çorbasını yapıp afiyetle içebilirsiniz.Gözünüzde büyütmeyin,aslında biraz zaman alıyor olsada yapımı oldukça kolay,deneyin hak vereceksiniz.Şimdiden kolay gelsin Afiyet Şifa olsun...


    • Siz tarhanayı yapmaya başlayın arkadaşlar,çorbasının  nasıl yapıldığını mutlaka biliyorsunuzdur ama ben, benim tarifimle yapıp birde öyle deneyin diye en kısa zamanda bloğuma sizler için TARHANA ÇORBA sının tarifinide ekleyeceğım,inşallah....
    • Kolay gelsin,artık yorumlarınızı esirgemezsiniz sanırım Sevgiler  :))))









    4 yorum:

    1. Elinize sağlık Tarhananız ekşimi tatlı mı oluyor acaba ?

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Çok teşekkür ediyorum sağolun,Tarhanamda tatlı oluyor, doğrusu ekşi olsaydı uymaz dı bizim damak zevkimize..

        Sil
      2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

        Sil
    2. Bizde tarhanamızı hep kendimiz yaparız :) Ellerinize sağlık <3

      YanıtlaSil